top of page

מחווה לאסתר המלכה לכבוד ראש חודש אדר ויום האשה

לפני בדיוק שנתיים ימים נכחתי בשיעור תורה על מגילת אסתר שבעקבותיו הגעתי לתובנה עמוקה ששינתה את חיי לטובה ... ועל כל טוב שמקבלים ראוי לומר תודה

התבוננתי בהמן הרשע שהיה כולו מלא בעצמו, בטוח שהוא הוא צריך להיות בדרגת המלוכה הכי גבוהה, לקבל את כל הכבוד שבעולם, לפי ערכיו הוא בעצמו מלך העולם... הוא מסמל את מידת הגאווה הכי גדולה, הנפש הבהמית בהתגלמותה, מרוכז בעצמו ולא רואה כלל את הסביבה... וזה מה שהפיל אותו בסוף דרכו... מרוב שהיה צריך הכרה וכבוד מהסביבה לא יכול היה לשאת את זה שמרדכי היהודי לא מתפעל ממנו, לא מפחד ממנו... וכל שנאתו הרבה למרדכי ורצונו להשמיד אותו ואת עמו, הכל תודה לא-ל, התהפך כנגדו והוא הוא ניתלה על אותו העץ שבאמצעותו תכנן לבצע זממו. לעומתו, אסתר היתה נערה תמימה ופשוטה, שכלל לא מרגישה בערך עצמה, לא חושבת שיש בה משהו מיוחד, וחיה לה בדרכה הצנועה. היא הנפש האלוקית בהתגלמותה. נסיבות חייה ומתנותיה הובילו אותה לארמון המלוכה, שגם בו שמרה על ערכי יהדותה ומצוותיה, ולא נתפתתה להתענג בתענוגות אסורים, כלל לא עלה בדעתה לנצל את מעמדה לטובת עצמה. השאלה היא, מאיפה היו לה כל הכוחות ותעצומות הנפש לעשות את כל מה שעשתה ולהציל את עמה? הרי אין לה ביטחון עצמי.... היא בכלל לא חשה את עצמה... וכאן ירדה לי התובנה החשובה ומשנת הבנת המציאות והמחשבה.... שבשביל לעשות עבודתנו בעולם אנחנו בכלל לא צריכות ביטחון עצמי!!! כמה חומות ומגדלים שנבנו בתוכי במהלך השנים פשוט התמוטטו ונפלו לאור התגלית המרעישה... אסתר המלכה לא פעלה מתוך ביטחונה בעצמה, לא פעלה מתוך היישות שלה, אלא אך ורק מתוך אמונתה וביטחונה בקב״ה, במלך האמיתי שאליו היא קשורה. הבנתי שזה בסדר ולא נורא שאני לא מאמינה בעצמי, שלא חושבת ששווה משהו בזכות עצמי, שכל מה שיש לי זה בכלל לא בזכותי ושמצד עצמי לא יכולה לעשות שום דבר, ושאולי זו דווקא תכונה טובה... למדתי מאסתר המלכה... שהיא כל כך היתה בביטול עצמי עד שכלל לא חשבה אפילו שיש לה יכולת לשנות משהו במציאות של עצמה או של עמה, היא קיבלה את מאורעות חייה בהכנעה. ההשגחה שלה היתה שהיה לה את מרדכי היהודי הצדיק שראה אותה בפנימיותה, קרא את המציאות והבין את שליחותה. הוא השפיע עליה וכיוון את דרכה, והיא פעלה, לא מתוך כוחותיה שלה, אלה מתוך כוחות המלך שפעלו דרכה, הפכה להיות שליחה נאמנה של יוצרה. דווקא תכונת הביטול שלה היא היא זאת שאיפשרה לה להיות במסירות נפש כל כך גדולה ובכך לבצע באומץ ובעוז פעולות שהצילו את עם ישראל מגזירת השמדה, פעולות שגרמו בסופו של דבר לכל העם להכיר ולהודות על הנס הגלוי ולחזור בתשובה אמיתית ושלמה.

זאת היתה הטעימה הראשונה שלי ממי מעיין החסידות המתוקים והנפלאים... ואז המסע הפרטי שלי רק התחיל... כי אלו בדיוק הדברים שמדברת עליהם החסידות, שדיבר עליהם הבעל שם טוב וכל מי שהמשיכו דרכו ובכלל זה אדמו״רי חב״ד לדורותיהם בכלל, והאדמו״ר הזקן והרבי מליובאוויטש בפרט. הכנעה- הבדלה- המתקה. תכניעי את עצמך, את יישותך, תשתמשי בכל כוחותיך וכישוריך כדי לעשות טוב לסביבתך, לעמך, לעולמך ובסופו של יום תגלי את המתיקות האלוקית הנמצאת בקרבך.

כל אחת ואחת (לרגל יום האשה כותבת בלשון נקבה אך כמובן שהדברים זהים גם אצל אנשים) שמגיעה לעולם יש לה שליחות מיוחדת במינה, שליחות שרק היא יכולה לעשות ואין לה אף מחליפה ראויה. לצורך השליחות היא מקבלת הרבה תכונות, מתנות, כישורים וכישרונות, שהם לא טובים או רעים הם פשוט אמצעים... בין אם נולדת עשירה או ענייה, בעלת כישרון ציור או התבוננות מעמיקה, בין אם את אשת חלומות או אשת ביצועים, אוהבת טבע או חידושים מדעיים, יודעת ליצור קשרים אנושיים או בעלת גישה לילדים, עקשנית ומתמידה, בעלת כישרון מוזיקלי או כישרון למידה והרשימה עוד ארוכה ארוכה... כל אלו ניתנו לך כחלק מהתוכנית האלוקית והם ניתנו לך כדי שתשתמשי בהם לעשות טוב לעולם, לצורך הקדושה, לצורך קידום ערכי האהבה, הבריאות והשמחה. כל מה שאת צריכה זה איזה מרדכי יהודי שיראה אותך באמת, יראה את עצמיותך שמעבר לנתונים החיצוניים שהוטבעו בך בעל כורחך, שיעזור לכוון את דרכך. שיראה אותך שמעל כל סך הסיפורים שאת מספרת לעצמך כבר שנים, מעל כל סך הסיפורים שמספרים לך כל מיני ״המנים״, כי הרי כשאנשים מכניסים את עצמם או אחרים ל״מסגרות״ ו״תבניות״ ו״קטגוריות״ הם מצמצמים את עצמם או את אלו שבוחנים אותם... ״קטגוריות״ הן אותן אותיות של ״קטגור״ או ״קטרוג״, הן סתם הגבלות אשלתיות ולא מציאותיות. עם רצון טוב, אמונה וחלומות אפשר לנפץ את כל התקרות והמחיצות, בין אם הן נראות או כאלו שקופות שעשויות ״זכוכיות״... מותר לך לחלום, מותר לך לאהוב, מותר לך להגשים את כל החלומות, מותר לך להגשים את רצון הבורא דרכך, דרך נשמתך, דרך הקשבה אמיתית לתדר הפנימי של פעימות לבך. את לא צריכה בשביל זה ביטחון עצמי, את לא צריכה סדנאות העצמה, את בסה״כ צריכה אמונה. וכשתחיי באמונה שלמה ובהשלמה עם כל מי שאת, עם כל מה שאת, שהרי הכל ניתן לך כדי לשמשך לשליחותך, תדעי נחת בנפשך, תגלי את מלכותך. כי כל אישה יהודיה היא בת מלך, נשמתה חצובה מהכתר, מעל כל הספירות והמזלות, מהמקום העליון שבעליונים, כל אחת מאיתנו היא בתו האחת והיחידה של מלך מלכי המלכים... ומי יודע אם לא ״לעת הזאת הגעת למלכות״... הגעת לכאן כי יש משמעות עילאית לקיומך על אף שאת לא רואה את זה בעצמך. אך הקב״ה יודע להשגיח עלייך ולשלוח לך שליחים טובים ונאמנים שיסייעו לך במסע שלך אל נשמתך עד שתזדככי ותהיי כלי טהור להשראת השכינה. כמו המשכן שבדיוק בפרשה השבת, פרשת ״פקודי״, מסתיימת בנייתו והקמתו, כך את כשאת במסירות נפשך נותנת את כל מה שיש לך עבור שליחותך, השכינה מתגלית דרכך.

חזק חזק ונתחזק!

חודש טוב ומבורך מלא בשורות טובות, ישועות ושמחות .

תמר, ראש חודש אדר ב' תשעט 2019



פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page