top of page

להקשיב לניגון של הלב - פרשת "שופטים"

אחת ההתמודדויות העיקריות של האדם היא ההתמודדות עם חוסר הודאות שלו לגבי עתידו. כבר בימי קדם ניסו להתמודד עם חוסר הודאות ע"י ניסיון לקבל מידע על העתיד מכל מיני קוסמים, מכשפים וכאלו שמתקשרים עם עולם המתים. ניסו לחתור אל העל טבעי, המוסתר ולשנות את המציאות באמצעותם. בפרשת השבוע שנקראה השבת, פרשת שופטים, ישנו איסור חמור לגשת לכל אלו הדברים שנקראים "תועבת הגויים". כתוב: "לֹא יִמָּצֵא בְךָ, מַעֲבִיר בְּנוֹ וּבִתּוֹ בָּאֵשׁ, קֹסֵם קְסָמִים, מְעוֹנֵן וּמְנַחֵשׁ וּמְכַשֵּׁף. וְחֹבֵר, חָבֶר; וְשֹׁאֵל אוֹב וְיִדְּעֹנִי, וְדֹרֵשׁ אֶל-הַמֵּתִים. כִּי-תוֹעֲבַת יְהוָה, כָּל-עֹשֵׂה אֵלֶּה" (דברים יח, י'-יב') למעשה, כל דרך שבה ננסה למצוא תשובות ממקורות רוחניים לא טהורים, כמו ע"י חיזוי בכוכבים (מעונן), עשיית סימנים (ניחוש - אם אקבל סימן כך וכך אעשה כך וכך), דרישה אל המתים (תקשור) או פנייה לאנשים בעלי "כוחות מיוחדים" (קוסמים) היא פסולה מכל וכל ע"י התורה. עלינו להיות תמימים עם הקב"ה ולקבל את חוסר הודאות באהבה, לבטוח בה' שכל מה שיהיה וכל מה שקורה הוא לטובה.

ובכל זאת, בני אדם תמיד חיפשו ויחפשו מזור לנפשם, פתרון לסבלותם. ועם השנים, פנינו לתחום המדעים. כל מה שאינו נראה נזנח מסיבות דתיות או שכליות, לטובת כל מה שאפשר בעיניים לראות ולבדוק. מדע= מד עין.

וכשמטפלים בגוף האדם בנפרד מנפשו, כשלא רואים את האדם בכללותו על כל רבדיו ומורכבותו, הדבר דומה לקיום מצוות ללא אמונה, או לקיום יחסי אישות ללא אהבה... המשמעות נעלמת וגם התקווה...

טיפול אמיתי באדם, חייב לקחת בחשבון את כל רבדיו. ומטפל אמיתי, חייב להיות מישהו בעל תחושת שליחות, שלא מייחס לעצמו כוחות מיוחדים, שלא מתרברב מולנו כל היום בהישגים... אחד שיכול לבטל את עצמותו וישותו אל מול השליחות החשובה שלו בעזרה לזולתו. כי מי שמלא בעצמו, רועש לו בפנים, ואין בו את השקט כדי להיות במסירות מלאה אלינו ולהבין.

מטפל אמיתי הוא אחד שיכול להיות בשקט ולהאזין, להקשיב לניגון של הלב...

כי לכל עשב ועשב ניגון מיוחד משלו וכך גם לכל אדם.

מדברי רבי נחמן בליקוטי מוהר"ן:

"כִּי דַּע, כִּי כָל רוֹעֶה וְרוֹעֶה יֵשׁ לוֹ נִגּוּן מְיֻחָד לְפִי הָעֲשָׂבִים וּלְפִי הַמָּקוֹם שֶׁהוּא רוֹעֶה שָׁם כִּי כָל בְּהֵמָה וּבְהֵמָה יֵשׁ לָהּ עֵשֶׂב מְיֻחָד, שֶׁהִיא צְרִיכָה לְאָכְלוֹ גַּם אֵינוֹ רוֹעֶה תָּמִיד בְּמָקוֹם אֶחָד וּלְפִי הָעֲשָׂבִים וְהַמָּקוֹם שֶׁרוֹעֶה שָׁם, כֵּן יֵשׁ לוֹ נִגּוּן בְּחִינַת פֶּרֶק שִׁירָה וּמִשִּׁירַת הָעֲשָׂבִים נַעֲשֶׂה נִגּוּן שֶׁל הָרוֹעֶה.... הַיְנוּ שֶׁזְּמִירוֹת וְנִגּוּנִים יוֹצְאִים מִכְּנַף הָאָרֶץ כִּי עַל יְדֵי הָעֲשָׂבִים הַגְּדֵלִים בָּאָרֶץ נַעֲשֶׂה נִגּוּן כַּנַּ"ל וְעַל יְדֵי שֶׁהָרוֹעֶה יוֹדֵעַ הַנִּגּוּן עַל יְדֵי זֶה הוּא נוֹתֵן כּחַ בְּהָעֲשָׂבִים וַאֲזַי יֵשׁ לַבְּהֵמוֹת לֶאֱכל" (ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה ס"ג)

ההומאופטיה גילתה את שירת העשבים, את כוחות הריפוי המיוחדים שיש בכל עשב ועשב, בעולם הטבע שה' בהשגחתו ברא. ולכל צמח יש תכונות מיוחדות רק לו, שניתנו לו מאת השם, ויש לו מסוגלות לרפא כפי שניבא יחזקאל:

וְעַל הַנַּ֣חַל יַעֲלֶ֣ה עַל שְׂפָת֣וֹ מִזֶּ֣ה ׀ וּמִזֶּ֣ה ׀ כׇּל־עֵֽץ מַ֠אֲכָ֠ל לֹא יבּ֨וֹל עָלֵ֜הוּ וְלֹֽא יִתֹּ֣ם פִּרְי֗וֹ לׇחֳדָשָׁיו֙ יְבַכֵּ֔ר כִּ֣י מֵימָ֔יו מִן הַמִּקְדָּ֖שׁ הֵ֣מָּה יוֹצְאִ֑ים והיו וְהָיָ֤ה פִרְיוֹ֙ לְמַאֲכָ֔ל וְעָלֵ֖הוּ לִתְרוּפָֽה׃(יחזקאל מז' י"ב)

וכך, כל אדם שעמל ולמד על תכונותיהם של הצמחים ויכול להתאים את הצמח הנכון לאדם שמולו עפ"י הסיפור שלו - יוכל בע"ה להביא לו מזור.

הומאופט הוא כמו רועה, שמקשיב לניגון המיוחד של הנבראים בעולם הטבע, שמקשיב לניגון המיוחד שעולה מליבו של מי שהגיע אליו בהשגחתו, ויודע להתאים ביניהם. להתאים לאדם שמולו את הרמדי, הארוכה, המיוחדת שהניגון שלה דומה לשלו.

ובכך, למלא את שליחותו.


תמר, אלול תשע"ז 2017


פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page